Een circulaire economie heeft de toekomst”, aldus oud-politicus en econoom Herman Wijffels. Dit economische systeem is gebaseerd op het hergebruik van producten, het beperken van de uitstoot van schadelijke stoffen en het vermijden van waardevernietiging. Daarmee staat duurzaamheid centraal en niet de consumptie, zoals nu het geval is bij het huidige lineaire economische model. Aangezien het economisch herstel nog op zich laat wachten is het voor bedrijven noodzaak geworden om in te zetten op deze nieuwe vorm van bedrijfsvoering.
In essentie zal de focus bij elk bedrijf op duurzaamheid moeten komen te liggen. Duurzaamheid van de eigen organisatie en de productieketen. Dat een niet duurzame productieketen verstrekkende gevolgen kan hebben bleek toen de Apple leverancier Foxconn minderjarige werknemers in dienst bleek te hebben. Ongeacht de arbeidsomstandigheden alles op de consumptie inzetten wordt afgestraft en zal niet de toekomst zijn.
Een voorbeeld van een sector waar al jarenlang stevig wordt ingezet op een circulair economische bedrijfsvoering is de koffie-industrie. Koffie is al jaren geen doorsnee drankje meer. Het is in reclames komt alles onder de loep te liggen. Of het nu gaat om het productieproces, de kwaliteit van de koffie, het type koffiemachine of de plek waar de koffie gedronken wordt. Koffie is meer dan een bakkie leut. Denk aan de goedgeklede George Clooney die in een trendy boutique zijn koffie nuttigt. Het draait om een mix van een product en de beleving. En die beleving wordt niet alleen uitgestraald met de consumptie van de koffie, maar ook met de oorsprong van dit populair drankje.
Neem de oer-Hollandse koffiebranderij Peeze. Dit bedrijf een goed voorbeeld van een onderneming uit eigen land die duurzaamheid tot kunst heeft verheven en inspeelt op de toenemende vraag naar een circulair economisch model. Om duurzame koffie te kunnen bieden werkt dit merk al jarenlang intensief samen met de koffieboeren. Kennis wordt gedeeld en een duurzame bedrijfsvoering bij de boeren wordt gestimuleerd, met als doel de economische en ecologische waarde van de gehele sector verbeteren. Daarnaast wordt ook binnen het bedrijf gebruik gemaakt van duurzame klimaatneutrale productiemethoden. Met windenergie en zonnepanelen wordt energie opgewekt. Restwarmte wordt hergebruikt en met behulp van een cycloontechniek wordt het waterverbruik verminderd. Mocht er onverhoopt toch CO2 vrijkomen dan wordt dit gecompenseerd door het investeren in duurzame projecten. De focus ligt daarmee op de productie, wat tevens als fundament geldt voor een duurzame lange termijn strategie.
Een lange termijn relatie opbouwen met alle schakels in de bedrijfskolom door samenwerking. Dit is precies wat nodig is om nog onderscheidend te zijn in een globale wereldeconomie. Het uitstralen van duurzaamheid voegt immateriële waarde toe aan het product, wat op de lange termijn tot een concurrentievoordeel zal leiden. En dit is exact wat we nodig hebben om mee te kunnen blijven doen met de grote landen.